جادو در شاهنامه ی فردوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده منیره صمصامی
- استاد راهنما محمود حسن آبادی محمدامیر مشهدی
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده جادو که در پهلوی به صورت«یاتوک» آمده و معادل آن در عربی «سحر» است. عبارت است از تغییر یا گردانیدن. یکی از طرق جادوگری آیین شمنی است که عبارت است از تصرف در قوای پنهانی جهان و شمن یا جادوگر که خود را دارای اینچنین نیرویی می داند، در بدن و روح انسان دیگر تأثیر می گذارد، بیماران را شفا می بخشدو دشمنان را از میان برمی دارد. جادو و جادوگران در منظومه های حماسی عالم مقام و مرتبتی دارند. وقتی سر و کار دشمنان با پهلوانان بزرگی باشد که با ایشان به نیروی شمشیر و بازو برابر نمی توان گشت ناچار چاره گری و چاره جویی آنان را به سحر و ساحری متوسل می سازد.در شاهنامه هم بیشتر جادوگری ها از سوی دشمنان ایران صورت می گیرد و جنبه ی اهریمنی و سیاه دارد.این ساله درپنج فصل نگاشته شده است که فصل اول،مقدمه و فصل دوم کلیات تحقیق است که شامل معنی واژه ی جادو،ریشه و منشأ آن است. فصل سوم به بحث جادو در ایران باستان و اسلام می پردازد و فصل چهارم به بررسی جادو درشاهنامه ی فردوسی اختصاص داردودر نهایت در فصل پنجم از پژوهش انجام شده نتیجه گیری می شود. واژگان کلیدی: جادو ، مذهب ، اسطوره ، شاهنامه.
منابع مشابه
آیینهای سوگواری و مرثیه خوانی در شاهنامه ی فردوسی
در ایران باستان نیز همانند همهی ملتها مرثیهسرایی و عزاداری برای مردگان به شکلهای مختلف مرسوم بوده است. یکی از ارجمندترین منابع شناخت ما از آداب و رسوم ایرانیان کهن، کتاب ارزشمند شاهنامه است. فردوسی با استادی خاص خود آیینهای سوگواری را به تصویر کشیده است. سوگواران به خاطر از دست رفتگان، بیقراری و مویه میکردند، بر خاک میافتادند، موی و روی خود را میکندند و جامه بر تن را چاک میزدند. آیینه...
متن کاملآیینهای سوگواری و مرثیه خوانی در شاهنامه ی فردوسی
در ایران باستان نیز همانند همهی ملتها مرثیهسرایی و عزاداری برای مردگان به شکلهای مختلف مرسوم بوده است. یکی از ارجمندترین منابع شناخت ما از آداب و رسوم ایرانیان کهن، کتاب ارزشمند شاهنامه است. فردوسی با استادی خاص خود آیینهای سوگواری را به تصویر کشیده است. سوگواران به خاطر از دست رفتگان، بیقراری و مویه میکردند، بر خاک میافتادند، موی و روی خود را میکندند و جامه بر تن را چاک میزدند. آیینه...
متن کاملتشبیه در شاهنامه فردوسی
تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواه...
متن کاملعلل ابهام مکان در شاهنامه ی فردوسی
حماسه های بزرگ همواره دارای ساختار محتوایی، بیانی و زبانی خاصی هستند که گویای وجوه مشترک این آثار است. از آن جا که زمان و مکان در آثار حماسی و روایت های گوناگون آن ها در نسل های مختلف تا زمان تکوین نهایی این قسم از آثار دست خوش تغییرات مختلف می گردد ، رفته رفته زمان و مکان هویت آشکار و عینی خود را از دست می دهد و از این رو در حماسه های بزرگ با ابهام در زمان و مکان روبرو می شویم . در شاهنامه فرد...
متن کاملپژوهشی در نامه های شاهنامه ی فردوسی
در شاهنامه ی فردوسی، نامه به عنوان یکی از وسایل برقراری ارتباط و انتقال پیام، کاربرد و اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله نامه های شاهنامه از جهت سطوح ارتباطی به سه دسته: بالادست به زیر دست، زیردست به بالادست و نامه ی همتایان به هم، تقسیم شده است. همچنین اجزا و ارکان تشکیل دهنده ی نامه ها که معمولاً به تناسب موضوع و مخاطب متفاوت بوده و چگونگی آغاز و انجام آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023